Februari 2019

19 februari 2019 – Voordracht: Verslaving

Op dinsdag 19 februari 2019 kwam Dr Hendrik Peuskens ons onderhouden over “Verslavingen” allerhande: alcohol, roken,drugs.  Hij is betrokken bij de instelling in Tienen die verslaafden helpt van hun verslaving af te raken.
Dr Peuskens had het vooral over de gezongheidseffecten van verslaving.  Volgens hem is ieder glas alcohol er een teveel.  Hij gaf ons uitgebreid uitleg over de zones in de hersenen waar het verslavingsproces zich afspeelt en belichtte ook het genetisch aspect van verslavingen allerhande.  Besluit is eenvoudig: “proost,….maar met mate”.

26 februari 2019 – Uitstap: modelboerderij in Mollem en een jeneverboerderij in Balegem

Hof ter Vrijlegem ligt in de Brabantse Kouters en predikt duurzaamheid als zijn missie.  Eigen koolzaad wordt er verwerkt tot een heerlijke aromatische koolzaadolie, het gepelde koolzaad verrijkt brood, pesto en slaatjes. De perskoek is voor de dieren en de Miscanthus grassoort zorgt voor de bio-energie voor de gehele site.  Die bevat ook vergaderruimtes en een Bed $ Breakfast.  Kortom een bedrijf waar de circulaire economie de regel is.  In de namiddag werd dan de laatste bestaande jeneverboerderij van Vlaanderen bezocht in Balegem.  De Vlaamse Gemeenschap subsidieert er de jeneverstokerij als Vlaams erfgoed.  Ook de boerderij zelf heeft een uitgebreid dierenareaal.  Als afsluiter mochten wij de geproduceerde jenever en de ermee gemaakte  advokaat proeven.

Een meevaller die toch een algemene indruk van gebrek aan onderhoud en hygiëne niet kon verhinderen.