September 2019

17 september – Voordracht: “parfums” en “eau de toilette”

Op 17 september nam Lieven Debrauwere ons mee op ontdekking in de wereld van “parfums” en “eau de toilette”.  Deze cineast en regisseur – herinner u Pauline en Paulette – ontwikkelde een passie voor het parfum en zijn geschiedenis.  Hij kon allerlei anecdotes vertellen over de talrijke iconische figuren uit de parfumwereld.  Hij wist ook de achtergrond uit te leggen over het talrijk gebruik van cijfers om bekende parfums te catalogeren.  Denk maar aan de “Chanel no 5” van Mlle “Coco” Chanel.  Wij kwamen alles  te weten over parfums, parfumhuizen, flacons, neuzen en de ontwerpers die er aan de grondslag van lagen.  Eveneens onverwacht was het vernemen van de rol van koffiebonen bij het achter elkaar testen van verschillende parfums.  De aanwezigen konden dat na de conferentie trouwens zelf eens testen onder leiding van Lieven, die hiervoor een testkoffer heeft ontworpen en deze ter beschikking houdt van geinteresseerden.

Een zeer geslaagde namiddag met iemand die ook nog muzikant, cabaretier en schrijver is, kortom een duizendpoot.

19 september – Uitstap: SCK

Op 19 sept werden wij dan verwacht in het SCK – Studiecentrum voor kernenergie – om er kennis te maken met een nieuw project, MYRRHA,  een onderzoeksinfrastructuur uniek in de wereld.  MYRRHA heeft de ambitie een mijlpaal te worden in de “renouveau” van kernenergie, als toekomstig leverancier van basisenergie zonder CO2 uitstoot en ter ondersteuning van hernieuwbare energiebronnen.  MYRRHA opent perspectieven voor het beheer van radioactief afval, de productie van nieuwe medische radioisotopen voor de ontdekking en behandeling van kankers en onderzoek naar nieuwe materialen voor de technologische vooruitgang en de nieuwe energiesystemen.  Wij werden er ontvangen en in het project ingeleid door niemand minder dan de grote roerganger ervan, directeur Hamid Aït Abderrahim.  Na zijn uiteenzetting konden wij in de technische hall van het project kennis maken met de verschillende proefinstallaties – “mockups” in het wetenschappelijk jargon – die de ingenieurs moeten toelaten de verschillende onderdelen van het project te testen.  De deelnemers konden er kennis maken met het eutectisch mengsel van lood en bismuth (Pb-Bi) dat gebruikt wordt als koelmiddel van de reactor.
Na de technische rondgang met aangepaste commentaar werden wij onthaald op een  gesmaakte broodjeslunch.

Om te bekomen van al dat wetenschappelijk geweld brachten wij de namiddag door in de abdij van Averbode, waar meditatie en zencomtemplatie aan de orde zijn.  Na het nuttigen van een ter plaatse gebrouwen abdijbier was het mentaal evenwicht van de deelnemers hersteld en verliep de terugreis in een gemoedelijke sfeer.