Juni 2019

3 juni – Expeditie Wales

Terugblik ‘met gemengde gevoelens’ op onze expeditie naar Wales :

Het was héél vroeg opstaan, die maandagmorgen 3 juni 2019…
Stipt verscheen chauffeur Louis met zijn Lauwersbus aan de Sollenbeemdparking… om ons naar de P&O terminal in Calais te brengen. Onze gids, Jan, hebben we onderweg opgepikt in Armentières. Via een kalme zee bereikten we met de P&O-ferry Dover om dadelijk door te rijden, richting Londen. In Windsor werd ons een lunch aangeboden in het Privé Salon van het Café Rouge aan het treinstation. Als ‘promenade digestive’ zijn we er een eindje de “Queen’s Walkway” gaan verkennen, alvorens door te rijden naar ons hotel in Newport via de Severn Bridge. Die avond in het Holiday-In hotel mochten we kennis maken met de *beruchte* Engelse keuken : ons werd “Carbonised Lasagne” voorgeschoteld !…

Na een uitgebreid ‘English breakfast’ werd dinsdag Cardiff ons doel; We bezochten er het Cardiff castle met de prachtige interieurs. Enkele dappere medereizigers hebben er ook “The Norman Keep” beklommen waar ze van een panoramisch uitzicht over de omgeving konden genieten. In de namiddag hebben we dan met de “Marianne of Manchester” een havenrondvaart kunnen maken in de Cardiff Bay. Woensdag bracht ons de kathedraal van Llandaff met de Normandische en de Gothische toren waar de historische en de eigentijdse  interieur architectuur in harmonie gebracht werden. We maakten er kennis met de ‘Reverend’. In Abergaveny, “… where the weather was fine”, bezochten we de priorij, lunchten in de “  Kings  Arms” en reden door naar de ‘Big Pit’  werelderfgoed koolmijn in Blaernavon waar we blijkbaar op een wachtlijst stonden om deze te bezoeken. Het was ook de periode van de schoolreizen. Dat hadden we trouwens al willen opmerken op de heenreis met de P&O ferry. De lift was blijkbaar volzet en zo mochten we niet meer mee voor de laatste afdaling in de mijn. Enigszins teleurgesteld hebben we dan maar wat langer rondgehangen in het mijnmuseum. Hier werd getoond hoe en met welke middelen “kool” geëxploiteerd werd en zo aan de basis lag van de industriële revolutie.

Donderdag begon met regen tijdens de lange rit naar Pant waar we lekker Thais mochten lunchen. Daarna reden we verder naar het Mountain Railway Station waar een ‘real vintage (German) steamloc ons door een prachtig landschap langs het ‘Ponsticill reservoir’ (stuwmeer) bracht. Vrijdag was dan de dag voor onze terugkeer via de Severnbridge, Dover, Calais… naar Halle.

Al bij al had deze reis, mits beetje beter georganizeerd, meer in petto kunnen hebben.

18 juni – Voordracht: Een reis door ons universum

Op 18 juni is Prof. Hellings ons komen opzoeken … met een voetbal,… om ons mee te nemen op een reis binnen ons universum. Aan de hand van dit ‘didactisch item’ heeft hij getracht om ons interplanetaire en interstellaire verhoudingen aan te tonen. Als we op een heldere wolkenloze nacht de sterren zien fonkelen en daarbij denken aan die enorme afstanden, dan kunnen we niet anders dan besluiten dat Startrek  met de huidige stand van wetenschap en technologie, zich nog altijd binnen science-fiction afspeelt. Omdat er na de voordracht in de zaal ook nog een persconferentie gepland was met een andere organisatie werd ons gevraagd de zaal om 16u15 te ontruimen waardoor nakaarten spijtig genoeg niet meer kon.

27 juni – Uitstap: Dordrecht

Op 27 juni ging een uitgebreid NEOS-Halle gezelschap op dagtrip naar de streek rond Dordrecht.

Deze streek doet Nederland alle eer aan door een goed beeld te geven van de manier waarop onze Noorderburen hun waterhuishouding beheren.  Wij verkenden er het nationaal park “De Biesbosch” via een rondvaart met een goed uitgeruste salonboot.  Daar werd ons ook nog een kop koffie en een koffiekoek aangeboden.  Het goede weer liet het gezelschap toe om op het bovendek te genieten van het waterlandschap met uitleg van de kapitein , in het “hollands” uiteraard.  De boot was wel te groot om de kleine kreken te bevaren, waar de talrijke beverfamilies kunnen gespot worden.  Na een prima lunch reden wij naar Dordrecht voor een gegidste wandeling door deze prachtige middeleeuwse stad met haar grachten en bruggen.  Ze doet denken zowel aan Brugge als aan Venetië.  De molens van de Kinderdijk werden bij gebrek aan tijd bekeken vanuit de bus met gepaste commentaar over de rol die ze speelden in het bemalen (droog houden ) van de lager gelegen polders.  De terugreis na deze drukke dag verliep zeer rustig, want iedereen was moe maar voldaan.